Doradztwo - porady prawne - nieruchomości, wywłaszczenia, postępowania administracyjne

Aktualizowane 25 czerwca 2015 r.

Nowości w sprawach nieruchomości:

Nowości te niekiedy nie są całkiem nowe – natomiast na ogół nie są zbyt powszechnie znane – a (moim zdaniem) mogą być pożyteczne. Ponieważ dopływ takich informacji jest siłą rzeczy nieregularny nieregularnie też jest uzupełniana ta strona. Po prostu – ja czytam prawie wszystko, co na interesujący mnie temat jest publikowane – i gdy znajdę coś ciekawego – w prasie albo zbiorach orzeczeń NSA, WSA lub SN - to umieszczam tutaj.

Sejm uchwalił w dniu 24 czerwca 2015 r. zmianę do ustawy o gospodarce nieruchomościami regulującą stan prawny nieruchomości warszawskich.

Ustawa zmieniająca wejdzie w życie 30 dni po jej opublikowaniu, co nastąpi po akceptacji ustawy przez Senat i Prezydenta. Przypuszczać można, iż będzie to za jakieś dwa miesiące.

Ogłoszono kolejny, już chyba piąty jednolity tekst ustawy o gospodarce nieruchomościami - Dz.U.2015.782. Obowiązuje od 11 czerwca 2015 r.

Żeby nie było zbyt łatwo i wesoło to w czerwcu Sejm uchwalił dwie zmiany do tejże ustawy: o bonifikatach oraz o nieruchomościach warszawskich. Pewnie pod koniec roku będzie kolejny jednolity tekst.

I OPS 3/14 - Uchwała NSA (7) z dnia 13 kwietnia 2015 r.

Jeżeli spełnione są przesłanki zwrotu wywłaszczonej nieruchomości, o których mowa w art. 136 ust. 3 w związku z art. 137 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.), podstawą odmowy zwrotu nieruchomości może być zbycie tej nieruchomości przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego osobie trzeciej z pominięciem procedury przewidzianej w art. 136 ust. 1 i 2 tej ustawy.

Z uzasadnienia:

[W uzasadnieniu NSA wywodzi, iż prawo własności albo użytkowania wieczystego nabywcy nieruchomości od Skarbu Państwa lub gminy podlega także ochronie konstytucyjnej. Kolizja między prawem do żądania zwrotu nieruchomości oraz prawem nowego właściciela nie może być rozstrzygana w postępowaniu administracyjnym. Kwestie te mogą być na wniosek dawnego właściciela wywłaszczonej nieruchomości przedmiotem odpowiednich postępowań przed sądem powszechnym.]

Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 27 marca 2014 r. III CSK 94/13

1. Lasy i grunty leśne należące do osób, których grunty objęte były przepisem art. 2 ust. 1 lit. e dekretu z 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej podlegały nacjonalizacji niezależnie od obszaru.

2. W przyjętym systemie apelacji, w którym celem postępowania apelacyjnego jest ponowne wszechstronne zbadanie sprawy pod względem faktycznym i prawnym, regułą jest dopuszczalność nowego materiału procesowego przed sądem apelacyjnym z ograniczeniem jednak, wynikającym z art. 381 k.p.c. Sąd apelacyjny jest zobowiązany na wniosek strony materiał ten uzupełnić, jeżeli jest to konieczne dla rozstrzygnięcia sprawy, może jednak pominąć nowe fakty i dowody zgłoszone dopiero w postępowaniu apelacyjnym, jeżeli strona mogła je powołać w postępowaniu przed sądem pierwszej instancji, chyba że potrzeba powołania się na nie powstała później. Przewidziane w art. 381 k.p.c. ograniczenie zgłoszenia nowych faktów i dowodów przez stronę nie ma jednak żadnego znaczenia dla podjęcia przez sąd apelacyjny inicjatywy dowodowej z urzędu.

Odszkodowania za lasy na razie nie będzie

Jak donosi Rzeczpospolita (21 grudnia 2012 r.) „Potomkowie rodzin, którym zabrano po II wojnie światowej lasy, nie mogą się skutecznie domagać za nie milionów. Taką uchwałę podjął wczoraj Sąd Najwyższy (sygnatura akt: III CZP 94/12). Była to odpowiedź na pytanie prawne Sądu Apelacyjnego z Krakowa. Dotyczyła ona art. 7 ustawy z 6 lipca 2001 r. o zachowaniu narodowego charakteru strategicznych zasobów naturalnych kraju.”

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 grudnia 2012 r. - P 12/11

„Konstytucyjna zasada zwrotu wywłaszczonych nieruchomości nie obejmuje sytuacji, w której zaniechano kontynuacji realizacji dotychczasowego celu określonego w decyzji o wywłaszczeniu i przekazano nieruchomość na realizację innego celu.

25 września i 13 grudnia 2012 r. Trybunał Konstytucyjny rozpoznawał pytanie prawne  Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku dotyczące zwrotu wywłaszczonej nieruchomości.

W wyroku z 13 grudnia 2012 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 137 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej u.g.n.) w zakresie, w jakim nie uznaje za zbędną nieruchomość, na której w terminach wskazanych w tym przepisie zrealizowano cel określony w decyzji o wywłaszczeniu, a następnie nieruchomość tę przeznaczono na realizację innego celu, nie jest niezgodny z art. 21 ust. 2 konstytucji.

Trybunał Konstytucyjny wskazał precedensowy charakter orzeczenia. Dotychczas Trybunał Konstytucyjny nie rozpoznawał zagadnienia, czy zakres konstytucyjnej zasady zwrotu wywłaszczonych nieruchomości obejmuje sytuację, gdy na wywłaszczonej nieruchomości prawidłowo zrealizowano pierwotny cel wywłaszczenia, a następnie zaprzestano dalszej realizacji tego celu.

Po szczegółowym przeanalizowaniu przesłanek dopuszczalności wywłaszczenia z art. 21 ust. 2 konstytucji, ich wykładni w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego oraz treści konstytucyjnej zasady zwrotu wywłaszczonych nieruchomości, Trybunał stwierdził, że treść art. 21 ust. 2 konstytucji nie obejmuje zachowania się wywłaszczyciela po wystąpieniu skutków wywłaszczenia, tj. po przejściu własności w zasób mienia publicznego oraz po zrealizowaniu celu publicznego określonego w decyzji o wywłaszczeniu. Treść art. 21 ust. 2 konstytucji odnosi się do oceny prawidłowości merytorycznych podstaw i regulacji wywłaszczenia do momentu uzyskania przymiotu ostateczności przez decyzję wywłaszczeniową i jej wykonania, a w drodze wyjątku - uzasadnionego ścisłym związkiem z konstytucyjną przesłanką konieczności wywłaszczenia - do chwili wykonania na tej nieruchomości celu wywłaszczenia. Najpóźniej w tym momencie "zatrzymuje się" treść art. 21 ust. 2 konstytucji i nie obejmuje dalszych sytuacji w trakcie wykorzystywania nieruchomości na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu i po jego zakończeniu.

Za tak określoną wykładnią art. 21 ust. 2 konstytucji przemawiają względy wykładni językowej, systemowej, funkcjonalnej oraz historycznej. Trybunał Konstytucyjny nie odnalazł w art. 21 ust. 2 konstytucji dodatkowych argumentów przemawiających za rozszerzeniem zakresu normatywnego wynikającej z niego konstytucyjnej zasady zwrotu wywłaszczonych nieruchomości.

Nie mogą także odnieść pożądanego skutku argumenty WSA w Gdańsku, iż te same racje przemawiające za stwierdzeniem przez Trybunał Konstytucyjny w wyroku o sygn. K 6/05 niezgodności art. 229a u.g.n. z art. 21 ust. 2 konstytucji przemawiają także za uznaniem niekonstytucyjności art. 137 ust. 1 u.g.n. w zakresie wskazywanym przez sąd pytający. Podobieństwo obu spraw jest pozorne. Art. 229a u.g.n. wyłączał obowiązek zwrotu niektórych wywłaszczonych dotychczas nieruchomości, które stały się zbędne w rozumieniu art. 137 ust. 1 u.g.n. przez to, że nie doszło na nich bezpośrednio po wywłaszczeniu do realizacji celu określonego w decyzji o wywłaszczeniu. Nieruchomość nigdy nie była wykorzystywana zgodnie z celem określonym w decyzji o wywłaszczeniu, a została przekazana na realizację innego celu publicznego. Postępowanie w niniejszej sprawie dotyczyło natomiast sytuacji, gdy na nieruchomości bezpośrednio po wywłaszczeniu prawidłowo zrealizowano pierwotny cel wywłaszczenia, a zwrot miałby następować ze względu na późniejsze odpadnięcie tego celu i zaprzestanie jego kontynuacji.

Trybunał uznał art. 21 ust. 2 konstytucji za nieadekwatny wzorzec do badania zgodności z konstytucją kwestionowanej normy. Zauważył jednocześnie, że problem, na jaki wskazał sąd pytający, nie dotyczy normatywnej treści art. 21 ust. 2 konstytucji, lecz zakresu swobody wykonywania uprawnień właścicielskich przez podmioty publiczne względem nieruchomości nabytych przez nie w drodze wywłaszczenia - po zrealizowaniu na nich celu publicznego będącego przyczyną ich przymusowego odjęcia poprzednim właścicielom. Nie jest wykluczone, że obowiązek zwrotu wskazanych nieruchomości mógłby wynikać z innych przepisów konstytucji.”

Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego (siedmiu sędziów) z dnia 13 listopada 2012 r. I OPS 2/12

„Stwierdzenie nieważności decyzji, w oparciu o którą wydano inną przedmiotowo zależną decyzję, może stanowić podstawę do stwierdzenia nieważności decyzji zależnej na podstawie art. 156 §1 pkt 2 K.p.a. jako wydanej z rażącym naruszeniem prawa, a nie do wznowienia postępowania na podstawie art. 145 §1 pkt 8 K.p.a.”

Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 17 maja 2012 r. I CSK 408/11

„Władanie nieruchomością dla dobra innych, określane mianem władztwa publicznego, nie spełnia wymogu przesłanki zasiedzenia, jaką jest charakter posiadania właścicielskiego, a tym samym nie może doprowadzić władającego nieruchomością do nabycia w tym trybie jej własności.”

„ ... wymaga podkreślenia szczególny charakter nieruchomości objętych wnioskiem o zasiedzenie. Wszystkie trzy działki stanowią bowiem fragmenty ulic i zostały wydzielone pod drogi publiczne jeszcze w latach 1927 i 1928, jednakże do tej pory nie został uregulowany taki właśnie ich stan prawny, w związku z tym formalnie ich właścicielami pozostają osoby fizyczne, będące uczestnikami postępowania. W tym stanie rzeczy podstawową kwestią do rozstrzygnięcia pozostaje, czy nieruchomość wykorzystywana od lat jako droga publiczna (ulica miejska) może być przedmiotem posiadania samoistnego prowadzącego do zasiedzenia przez podmiot zarządzający nią (tzw. posiadanie czy też władztwo właścicielskie). ...”

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 listopada 2011 r. Sygn. akt I OSK 1971/10

 

„Wskazane w art. 140 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U. 2004 r. Nr 261 poz. 2603 z późn. zm.), zwiększenie wartości nieruchomości na skutek działań podjętych bezpośrednio na nieruchomości, powiększające wysokość odszkodowania zwracanego Skarbowi Państwa lub jednostce samorządu tery­torialnego przez byłego właściciela lub jego spadkobierców, określonego według zasad wskazanych w art. 140 ust. 2 tej ustawy, może obejmować tylko te nakłady, które zostały poczynione dla realizacji celu, na rzecz którego nastąpiło wywła­szczenie. Zwiększenie wartości nieruchomości spowodowane nakładami nie związanymi z realizacją celu wywłaszczenia, nie podlega uwzględnieniu przy ustaleniu wysokości odszkodowania.”

W wyroku z dnia 19 stycznia 2012 r. (sygn. akt IV CK 309/11) Sąd Najwyższy stwierdził:

żądając zwrotu lasu [przejętego na podstawie dekretu z 1944 r. o nacjonalizacji lasów] trzeba wykazać, że nie podlegał nacjonalizacji”

 

Jak donosi Rzeczpospolita - powtarzając zresztą w skrócie informację umieszczoną na stronie Kancelarii premiera -

http://www.premier.gov.pl/rzad/rozporzadzenia/nowelizacje_rozporzadzen/rozporzadzenie_zmieniajace_roz,7044/

Rada Ministrów 14 lipca 2011 r. dokonała kolejnej zmiany rozporządzenia wykonawczego do ustawy o gospodarce nieruchomościami regulującego sposób dokonywania wycen nieruchomości oraz sposób sporządzania operatu szacunkowego. Wiele zmian ma charakter porządkujący i nie wpłynie na sposób wykonywania wycen przez rzeczoznawców majątkowych. Dwie zmiany mają znaczenie:

1.     Obecnie będą musiały być brane pod uwagę przez rzeczoznawców majątkowych także ceny gruntów uzyskiwane przy sprzedaży przetargowej nieruchomości.

2.     Zrezygnowano wreszcie z fikcji, iż istnieje „rynek nieruchomości przeznaczonych pod drogi”. Obecnie przy wycenie będzie brane pod uwagę przeznaczenie nieruchomości przed lokalizacją na niej drogi.

Wbrew optymistycznemu poglądowi Rzeczpospolitej (tytuł artykułu: „Wywłaszczeni pod drogi dostaną wyższe odszkodowanie za działkę”) wprowadzane zmiany zupełnie niekoniecznie muszą spowodować podwyżkę odszkodowań za wywłaszczone nieruchomości.

 

Uchwała pełnego składu Izby Cywilnej z dnia 31 marca 2011 r. (sygn. akt III CZP 112/10).

1. Do roszczeń o naprawienie szkody wyrządzonej ostateczną decyzją administracyjną wydaną przed dniem 1 września 2004 r., której nieważność lub wydanie z naruszeniem art. 156 § 1 k.p.a. stwierdzono po tym dniu, ma zastosowanie art. 160 § 1, 2, 3 i 6 k.p.a.

2. Jeżeli ostateczna wadliwa decyzja administracyjna została wydana przed dniem wejścia w życie Konstytucji, odszkodowanie przysługujące na podstawie art. 160 § 1 k.p.a. nie obejmuje korzyści utraconych wskutek jej wydania, choćby ich utrata nastąpiła po wejściu w życie Konstytucji.

Uchwała Sądu Najwyższgo z dnia 17 lutego 2011 r. (sygn. akt III CZP 121/10).

Prawo własności nieruchomości ziemskich, wymienionych w art. 2 ust. 1 lit. e dekretu PKWN z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej (Dz.U. Nr 4, poz. 17), przeszło na Skarb Państwa z mocy prawa z dniem wejścia w życie tego dekretu.

Wyrok z dnia 3 lutego 2011 r. sygn. akt II SAB/Bk 79/10 - WSA w Białymstoku

W świetle art. 35 § 5 kpa organ pozostaje w zwłoce również w takiej sytuacji, kiedy nie dokłada należytej staranności w dążeniu do terminowego załatwienia sprawy (bądź do skrócenia już przekroczonego terminu) poprzez zaniechanie wykorzystania innych możliwości prawnych, prowadzących do zakończenia postępowania administracyjnego.

[jak wynika z uzasadnienia tego wyroku organ administracji nie może przedłużać terminu rozpatrzenia sprawy ze względu na trudności z powołaniem rzeczoznawcy majątkowego, który wyceni nieruchomość]

Wyrok z dnia 15 lutego 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu. I SA/Wr 1663/09

Przez wydanie rzeczy rozumie się nie tylko przeniesienie posiadania przewidziane w przepisach KC, ale realne zaoferowanie i zapewnienie kupującemu możliwości odebrania tej rzeczy, niezależnie od tego, czy kupujący przyjął rzecz do dyspozycji.

[orzeczenie to może mieć zastosowanie przy ubieganiu się o przyznanie 5% dodatku za niezwłoczne wydanie nieruchomości przejętej na podstawie którejś ze specustaw – kolejowej albo drogowej. Na ogół zarządy dróg nie śpieszą się z przejęciem nieruchomości. W takim przypadku należy niezwłocznie po otrzymaniu informacji, iż decyzji lokalizacyjnej został nadany rygor natychmiastowej wykonalności albo po uzyskaniu informacji o tym, że decyzja lokalizacyjna stała się ostateczna wystąpić na piśmie do zarządu drogi z wezwaniem do objęcia nieruchomości, wyznaczając w tym celu termin mieszczący się w 30 dniach od dnia w którym decyzja lokalizacyjna stała się ostateczna.]

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 29 grudnia 2010 r. sygn. akt II SA/Ke 711/10

Niedopuszczalny jest zwrot nieruchomości wywłaszczonej, jeżeli została objęta granicami inwestycji drogowej na podstawie przepisów specustawy drogowej.

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego  z dnia 9 grudnia 2008 r. - SK 43/07

Pominięcie dekretu o wywłaszczeniu majątków zajętych na cele użyteczności publicznej w okresie wojny w kwestionowanym przepisie nie prowadzi do różnicowania sytuacji prawnej byłych właścicieli i ich spadkobierców wywłaszczonych na podstawie innych ustaw.

9 grudnia 2008 r. o godz. 13.00 Trybunał Konstytucyjny rozpoznał skargę konstytucyjną Ludomiry Cz. dotyczącą zwrotu nieruchomości nabytych przez Skarb Państwa.

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 216 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami jest zgodny z art. 32 i art. 64 ust. 2 Konstytucji.

Analiza przepisów dekretu o wywłaszczeniu majątków zajętych na cele użyteczności publicznej w okresie wojny prowadzi do wniosku, że odjęcie prawa własności o którym mowa w dekrecie stanowi wywłaszczenie. W konsekwencji do nieruchomości wywłaszczonych stosuje się wprost przepisy rozdziału 6 działu III ustawy o gospodarce nieruchomościami dotyczące zwrotu wywłaszczonych nieruchomości. Zdaniem Trybunału pominięcie przez ustawodawcę w kwestionowanym przepisie dekretu o wywłaszczeniu majątków nie stoi na przeszkodzie stosowania przepisów rozdziału 6 działu III ustawy. Dodanie dekretu do wyliczenia zawartego w kwestionowanym przepisie jest zbędne z punktu widzenia ochrony prawa właściciela do uzyskania zwrotu wywłaszczonej nieruchomości.

Trybunał stwierdził, że pominięcie dekretu o wywłaszczeniu majątków zajętych na cele użyteczności publicznej w okresie wojny w kwestionowanym przepisie nie prowadzi do różnicowania sytuacji prawnej byłych właścicieli i ich spadkobierców wywłaszczonych na podstawie innych ustaw. Ustawodawca traktuje wymienione podmioty jednakowo bez żadnych zróżnicowań faworyzujących jak i dyskryminujących. W konsekwencji nie ma podstaw do stwierdzenia, że ustawodawca naruszył zasadę równości. Nie ma również podstaw do stwierdzenia, że naruszona została zasada równej ochrony własności, dziedziczenia i innych praw majątkowych.

Wyrok jest ostateczny, a jego sentencja podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.

Wyrok z dnia 10 września 2008 r.

 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie

 III SA/Wa 743/08

 1. Przygotowanie gruntu do sprzedaży poprzez wydzielenie mniejszych działek nie wypełnia znamion prowadzenia działalności gospodarczej.

2. Procedura scalania i wymiany gruntów w żadnym wypadku nie może być traktowana jak nowe nabycie gruntu.

3. W związku z powyższym sprzedaż poszczególnych działek nieruchomości uzyskanej w drodze scalania grantów nie podlega VAT.

M.Podat. 2008/11/2

·     26 października 2008 r.

Nasz mądry ustawodawca coraz to bardziej upraszcza i upraszcza procedurę nabywania gruntów pod drogi. Kolejna zmiana „specustawy drogowej” uchyliła jedyny w tym systemie rozsądny przepis (art. 18a nakazujący wypłatę niespornej części odszkodowania w razie odwołania się) natomiast uszczęśliwiła wywłaszczanych dodatkiem za „wydanie nieruchomości” niezwłocznie, a w każdym razie nie później niż w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna (w ustawie podano kilka możliwości – ale tak naprawdę ważny jest właśnie ten termin – jako najpóźniejszy).

Pamiętać trzeba, że jeżeli nieruchomość nie zostanie „wydana” w tym terminie dodatek (5% wartości nieruchomości) nie będzie przysługiwał!!!!

We własnym interesie należy więc dopilnować, by to wydanie nastąpiło w podanym terminie. Co jednak robić, gdy my mamy chęć wydać a nie ma komu przyjąć? Ustawodawca nad tym się nie zastanowił. Moim zdaniem w takim przypadku należy wysłać pismo zawierające zwrot „z dniem .... wydaję nieruchomość” do posiadacza drogi (przy drogach krajowych – do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych, przy drogach wojewódzkich do miejscowego marszałka województwa, przy drogach powiatowych do starosty lub prezydenta miasta, przy drogach gminnych – do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta). Pismo powinno być polecone, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Ponieważ – jak się wydaje – będzie to czynność cywilno-prawna pismo musi być doręczone przed upływem terminu – o czym należy pamiętać!!! Gdyby robiło się późno – najlepiej udać się do stosownego urzędu i pismo złożyć w kancelarii za potwierdzeniem odbioru.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, wyrok z dnia 24 kwietnia 2008 r.  II SA/Lu 21/08

„Organ odwoławczy .... powinien był więc dokładnie zbadać czy wykonanie zieleni osiedlowej na działce nr 5/13 (trawnika, stanowiącego otoczenie wielorodzinnego budynku mieszkaniowego) mieściło się w pojęciu celu wywłaszczenia, ustalonym w powyższym przepisie, w szczególności czy zieleń byłaby niezbędna dla realizacji budownictwa mieszkaniowego. W uzasadnieniu decyzji organ nie odnosi się do tej kwestii, a z akt sprawy nie wynika, by organ brał tę okoliczność pod uwagę. Lakoniczne stwierdzenie, że zieleń jest elementem infrastruktury osiedla mieszkaniowego nie uzasadnia przyjęcia, że jest ona niezbędna dla istnienia i funkcjonowania takiego osiedla, a w konsekwencji nie uzasadnia przyjęcia, że przeznaczenie przedmiotowej działki na zieleń miejską w ramach zabudowy mieszkaniowej stanowiło inny cel wywłaszczenia w ramach celów ustawowo określonych w art. 3 dopuszczających wywłaszczenie nieruchomości.

·     13 lipca 2008 r.

·      Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrok z dnia 21 czerwca 2007 r.  II OSK 933/06

1. Sytuacja na rynku nieruchomości pozostaje bez wpływu na ocenę wzrostu obiektywnej wartości nieruchomości spowodowanej uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Wzrost wartości nieruchomości ma nastąpić wskutek uchwalenia planu, a nie w związku z popytem na rynku nieruchomości. Opłata planistyczna wiąże się z obiektywnym wzrostem wartości nieruchomości, nie zaś z ceną nieruchomości stanowiącą wynik relacji popyt-podaż.

2. Ustalenie wzrostu wartości nieruchomości jest elementem stanu faktycznego, niezbędnym przy ustalaniu opłaty planistycznej. W związku z tym operat szacunkowy stanowi dowód, który organ administracji zobowiązany jest ocenić ustalając czy z uchwaleniem planu związany jest wzrost wartości konkretnej nieruchomości.

·     20 kwietnia 2008 r.

·      Wyrok WSA w Warszawie – pożyteczny w każdym przypadku wywłaszczenia nieruchomości, z dnia 18 marca 2008 r. I SA/Wa 2023/07:

 „... Uszło jednak uwadze organów, że do dokonania podziału nieruchomości będącej własnością osoby fizycznej z urzędu nie wystarczy tylko wykazanie, że podział zmierza do realizacji celu publicznego i jest zgodny z ustaleniami planu miejscowego. Z przepisu art. 97 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami wynika bowiem, że podziału nieruchomości można dokonać z urzędu, jeżeli jest on niezbędny do realizacji celów publicznych. Organy pominęły więc fakt, że powyższy przepis konstruuje dodatkową przesłankę "niezbędności" podziału, która winna być wykazana przez inicjatora podziału będącego jednocześnie organem podział ten zatwierdzającym.

W niniejszej sprawie tak się nie stało, ponieważ zarówno w zawiadomieniu o wszczęciu z urzędu postępowania podziałowego, w trybie art. 97 ust. 3 pkt 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, jak i w decyzji z dnia 25 września 2007 r. Prezydent Miasta S. nie wyjaśnił dlaczego podział działki nr [...] w sposób zaproponowany na mapie podziału, jest niezbędny dla wykonania zamierzenia inwestycyjnego w postaci poszerzenia drogi gminnej. Do kwestii tej nie odniósł się także organ wyższego stopnia.”

Wyrok dotyczy konkretnego przepisu ustawy o gospodarce nieruchomościami, lecz ma znaczenie do wykładni wszelkich przepisów o charakterze wywłaszczeniowym. Wywłaszczenie może bowiem nastąpić tylko wtedy, gdy nabycie określonego terenu jest niezbędne dla realizacji konkretnego celu publicznego. Oczywiście, pojęcie „niezbędny” podlega wykładni – niemniej jednak każdorazowo organ wywłaszczający musi wykazać, że ta konkretnie wskazana nieruchomość jest niezbędna, tzn. że bez jej użycia cel nie może być zrealizowany.  Uzasadnienie tej niezbędności musi być zawarte w decyzji – a co najmniej organ powinien przedstawić dowody, iż w czasie postępowania ten aspekt sprawy był analizowany.

·      Co robić, gdy organ organizujący przetarg na sprzedaż nieruchomości odmówi dopuszczenia nas do przetargu twierdząc, że nie spełniamy wymogów ustanowionego przez ten organ regulaminu przetargu? Poniżej fragmenty bardzo pouczającego postanowienia WSA w Poznaniu na ten temat – z dnia 17 kwietnia 2008 r. sygn. akt III SA/Po 169/08:

„Zgodnie z art. 40 ust. 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (Dz.U.04.261.2603) uczestnik przetargu może, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyniku przetargu ustnego lub doręczenia zawiadomienia o wyniku przetargu pisemnego, zaskarżyć czynności związane z przeprowadzeniem przetargu do wojewody, jeżeli przetarg dotyczy nieruchomości Skarbu Państwa, albo do organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli przetarg dotyczy nieruchomości stanowiących własność tej jednostki.

Taka konstrukcja prawna oznacza, że legitymowanym do wniesienia skargi na jakiekolwiek naruszenie przepisów dotyczących zbywania nieruchomości publicznych jest wyłącznie uczestnik przetargu, to znaczy osoba, która została dopuszczona do przetargu, wniosła wadium i brała w nim udział. Takiego statusu nie posiada S. Z., który nie został zakwalifikowany do udziału w przedmiotowym przetargu, o czym świadczy pismo Burmistrza W. z dnia [...] (k.19) i z tego względu nie przysługują mu uprawnienia uczestnika przetargu do zaskarżenia czynności związanych z przeprowadzonym przetargu. Warto jednak zaznaczyć, że taka sytuacja nie wyklucza możliwości dochodzenia przez skarżącego swoich praw przed sądem powszechnym.

Z treści skargi wynika, że naruszenia czynności związanych z przetargiem skarżący upatruje w treści i formie regulaminu przeprowadzenia przetargu ustnego ograniczonego na dzierżawę nieruchomości stanowiących własność Gminy W. Wskazany regulamin mógłby być przedmiotem skargi rozpoznawanej w trybie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku, Nr 142, poz.1591), gdyby stanowił zarządzenie lub uchwałę organu gminy, a skarżący wskazałby w jakim zakresie narusza on jego interes prawny. Brak informacji w tym zakresie uniemożliwia jednak rozstrzygnięcie czy sporny regulamin spełnia wymagania umożliwiające jego zaskarżenie we wskazanym wyżej trybie.

Ponadto nie rozstrzygając czy sporny regulamin ma zewnętrzny, czy też wewnętrzny charakter, należy wskazać, że skuteczne wniesienie skargi do sądu administracyjnego wymaga wezwania organu administracji przez zainteresowanego do usunięcia naruszenia jego interesu prawnego. Natomiast korespondencja załączona do skargi nie potwierdza faktu dokonania takiego wezwania przez S.Z.

Wobec powyższego Sąd na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 i 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 roku, Nr 153, poz. 1270) uznał, że skarga wniesiona na czynności związane z przeprowadzeniem przetargu podlega odrzuceniu.

Opisane sprawa jest przykładem przegrania jeszcze zanim walka się zacznie wyłącznie z powodu nieumiejętności stosowania przepisów prawa. Niestety – takie przypadki są bardzo częste. I dlatego należy korzystać z pomocy DORADCY!!!

·     17 kwietnia 2008 r.

·      Sytuacja dzierżawcy w postępowaniu o zwrot nieruchomości – wyrok WSA w Warszawie z dnia 5 marca 2008 r. sygn. akt I SA/Wa 1409/07:

„Analizując przepis art. 138 ust. 2 ugn (ustawa o gospodarce nieruchomościami) należy uznać, że dzierżawca wywłaszczonej nieruchomości ma interes prawny bycia stroną w postępowaniu o jej zwrot, skoro w razie ostatecznego zwrotu tej nieruchomości jego prawo dzierżawy wygasa z mocy prawa - po upływie 3 miesięcy od dnia, w którym decyzja o zwrocie stała się ostateczna. Decyzja taka prowadzi do pozbawienia dzierżawcy przysługującego mu dotąd i podlegającego ochronie prawa dzierżawy bez możliwości przeciwdziałania temu na jakiejkolwiek innej drodze prawnej, niż w postępowaniu o zwrot wywłaszczonej nieruchomości. To przeciwdziałanie nie może zniweczyć samo przez się żądania zwrotu nieruchomości, ale może polegać na wykazywaniu w tym postępowaniu, że nie zachodzą przesłanki zwrotu nieruchomości określone w art. 137 ugn, oraz że istnieje przeszkoda zwrotu, o jakiej mowa w art. 229 tej ustawy”.

·     15 kwietnia 2008 r.

·      Pożyteczna teza dot. sposobu wydzielenia z nieruchomości działki budowlanej zawarta w uzasadnieniu wyroku WSA w Poznaniu z dnia 13 marca 2008 r. sygn. akt III SA/Po 817/07:

Organy obu instancji trafnie przyjęły, że przepisy ustawy - Prawo budowlane oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, znajdują zastosowanie jako wzorzec dla oceny zgodności projektu podziału z przepisami odrębnymi. Słusznie odmówiono zatwierdzenia przedłożonego projektu podziału, gdyż był on sprzeczny z warunkami określającymi odpowiednie usytuowanie budynku na działce oraz przepisami wyznaczającymi granice poszanowania, występujących w obszarze obiektu, uzasadnionych interesów osób trzecich”.

·     9 kwietnia 2008 r.

·      Został opublikowany opisany niżej (6 kwietnia 2008 r.) wyrok TK z dnia 3 kwietnia 2008 r. sygn. akt K 6/05 stwierdzający niezgodność z Konstytucją niektórych przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami ograniczających możliwość ubiegania się o zwrot nieruchomości wywłaszczonych – Dz. U. Nr 59, poz. 369.

·     8 kwietnia 2008 r.

Ciekawe orzeczenia sądów administracyjnych:

·      W wyroku  z dnia 19 grudnia 2007 r. sygn. akt I OSK 1863/06, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, iż:

„Przepis art. 216 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2063 ze zm.), o odpowiednim stosowaniu przepisów rozdziału 6 działu III tej ustawy, dotyczy także nieruchomości nabytych na rzecz Skarbu Państwa na podstawie umowy zawartej z właścicielem nieruchomości, po wyznaczeniu przez organ, na podstawie art. 53 ust. 2 z związku z art. 50 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. Nr 22, poz. 99), terminu do zawarcia umowy”

·      Natomiast w wyroku z dnia 20 marca 2008 r. sygn. akt II SA/Rz 888/07, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wyjaśnił, że:

„ ... skoro nieruchomość objęta przedmiotem żądania została zbyta nie na rzecz Skarbu Państwa, ale na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, to dyspozycja art. 216 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami nie pozwala na to, aby taka nieruchomość była objęta decyzją o zwrocie.”

Obydwa powołane orzeczenia (mimo, że to drugie raczej nie jest sympatyczne dla byłych właścicieli) zdają się przesądzać, iż w obecnym stanie prawnym zwrotowi podlegają także nieruchomości zbyte na rzecz Skarbu Państwa za rządów ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. aktami notarialnymi, w ramach postępowania wywłaszczeniowego (w szerokim ujęciu – chodzi o realne i możliwe do udowodnienia zagrożenie wywłaszczeniem). Nie podlegają natomiast zwrotowi nieruchomości:

Zbyte w tymże czasie na zasadach ogólnych – nawet, jeżeli zbycie nastąpiło z przeznaczeniem na cel, który mógłby uzasadniać wywłaszczenie.

Zbyte na rzecz jednostki samorządu terytorialnego – czyli w tamtym okresie gminy.

·     6 kwietnia 2008 r.

·      Tym razem Sąd Najwyższy. Sąd ten w uchwale z dnia 9 października 2007 r. sygn. akt III CZP 46/07, podjętej w składzie 7 sędziów, stwierdził, co następuje:

„W sprawie o uzgodnienie stanu prawnego nieruchomości - ujawnionego w księdze wieczystej na podstawie ostatecznej decyzji administracyjnej wydanej zgodnie z art. 18 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 32, poz. 191 ze zm.) - z rzeczywistym stanem prawnym, sąd jest związany tą decyzją.”

Znaczenie tej uchwały jest wielkie. Bardzo upraszczając temat można stwierdzić, iż zdaniem SN prawomocna decyzja komunalizacyjna, którą stwierdzono nabycie przez gminę własności gruntu nie stanowiącego przed dniem 27 maja 1990 r. własności Skarbu Państwa, powoduje nieodwracalną utratę własności – jeżeli dotyczy gruntu wpisanego jako własność Skarbu Państwa do księgi wieczystej i jeżeli gmina została do tej księgi wieczystej wpisana jako właściciel.

·      I jeszcze bardzo ważne i bardzo słuszne orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 3 kwietnia 2008 r. sygn. akt K 6/05:

3 kwietnia 2008 r. Trybunał Konstytucyjny rozpoznał połączone wnioski Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego i Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczące zwrotu wywłaszczonej nieruchomości.

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że

- art. 136 ust. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami jest niezgodny z art. 2, art. 21 ust. 2, art. 32 ust. 1 i art. 64 ust. 2 oraz art. 64 ust. 1 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji.

- art. 137 ust. 2 powyższej ustawy zakresie, w jakim uzależnia zwrot części wywłaszczonej nieruchomości niezagospodarowanej na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu od istnienia możliwości zagospodarowania jej zgodnie z postanowieniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w dniu złożenia wniosku o zwrot części nieruchomości, a w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu albo jeżeli przylega do nieruchomości stanowiącej własność osoby wnioskującej o zwrot, jest niezgodny z art. 2 oraz art. 21 ust. 2, art. 32 ust. 1 i art. 64 ust. 1 i 2 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji oraz nie jest niezgodny z art. 64 ust. 3 Konstytucji.

- art. 229a powyższej ustawy ustawy jest niezgodny z art. 21 ust. 2 w związku z art. 64 ust. 2 oraz z art. 7 Konstytucji.

- art. 15 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw jest niezgodny z art. 2 w związku z art. 64 ust. 2 oraz art. 21 ust. 2 Konstytucji.

Trybunał stwierdził, iż:

Zasada zwrotu wywłaszczonej nieruchomości, jeżeli nieruchomość nie została użyta na cel publiczny, który był powodem wywłaszczenia, ma rangę konstytucyjną. Obejmuje zatem nie tylko restytucję prawa własności, ale również prawa użytkowania wieczystego, a także ograniczonych praw rzeczowych. Trybunał Konstytucyjny stwierdził naruszenie zasady równości - poprzez nieuzasadnione zróżnicowanie sytuacji byłych właścicieli (użytkowników wieczystych i in.) w zależności od tego, czy cel wywłaszczenia zrealizowano na całej nieruchomości, czy też jedynie na jej części. Ograniczenie prawa majątkowego wprowadzone w kwestionowanej ustawie nie znajduje uzasadnienia w świetle zasady proporcjonalności. Podobnie nie znajduje uzasadnienia ograniczenie konstytucyjnej zasady zwrotu wywłaszczonej nieruchomości. Zasady tej nie należy zawężać jedynie do sytuacji, gdy cała nieruchomość stała się zbędna na cel publiczny wskazany w decyzji o wywłaszczeniu. Trybunał przypomniał, że wywłaszczenie powinno być stosowane tylko w koniecznych przypadkach. Kwestionowany przepis stworzył natomiast sytuację, w której wyjątkowy charakter wywłaszczenia - w szczególności przesłanka "niemożności realizacji danego celu publicznego za pomocą innych środków prawnych" traci znaczenie. Ponadto ustawodawca może korzystać z zasady bezpośredniego działania nowego prawa, jeżeli przemawia za tym ważny interes publiczny. Tutaj żadne szczególne okoliczności nie zachodzą.

 Doradztwo - porady prawne - nieruchomości, wywłaszczenia, postępowania administracyjne