Strona główna - doradztwo w sprawach postępowań administracyjnych, nieruchomości, wywłaszczeń

 

Tezy orzeczeń Naczelnego i wojewódzkich sądów administracyjnych

 

Postępowania administracyjne

I SA/Go 518/14 - Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 19 marca 2015 r.

Wskazania organu odwoławczego nie mogą być tego rodzaju, że będą rozstrzygać za organ pierwszej instancji o sposobie załatwienia sprawy lub treści przyszłej decyzji.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 14 sierpnia 2014 r. sygn. akt II SAB/Gl 41/14

1. Należyte dokonywanie czynności dowodowych winno koncentrować się na okolicznościach istotnych dla sprawy, czynienie ustaleń wykraczających poza ten zakres wpływa na ocenę sprawności prowadzonego postępowania i nie usprawiedliwia ich fakt, że zostały zalecone przez organ odwoławczy.

2. Wskazania organu odwoławczego, o jakich mowa w art. 138 § 2 k.p.a. nie wiążą organu I instancji przy ponownym rozpoznaniu sprawy.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 lutego 2014 r. sygn. akt I OSK 1806/12

Z regulacji art. 73 § 1, § 1a i § 2 k.p.a. wynika, że organ ma jedynie obowiązek zapewnić stronie dostęp do akt sprawy w lokalu organu administracji publicznej w obecności pracownika tego organu, a także umożliwić stronie wgląd w akta sprawy, sporządzenie z nich notatek, kopii lub odpisów. Organ ma natomiast obowiązek uwierzytelnienia odpisów lub kopii akt sprawy albo wydania stronie z akt sprawy uwierzytelnionych odpisów, o ile jest to uzasadnione ważnym interesem strony.

Wykładnia literalna powołanego przepisu wskazuje zatem, że organ obowiązany jest jedynie umożliwić stronie wykonanie jej uprawnienia do sporządzania notatek, kopii lub odpisów z akt sprawy, a nie sporządzać na żądanie strony takie odpisy, czy kopie. Z przepisu tego nie można wywieść, że strona może domagać w sposób wiążący dla organu udostępnienia jej akt sprawy poprzez sporządzenie przez organ kserokopii znajdujących się w aktach sprawy dokumentów, czy poprzez sporządzenie kserokopii całości akt sprawy.

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 2 kwietnia 2012 r. I SAB/Wa 67/12

[Wskazać przy tym należy, że bez znaczenia dla oceny bezczynności organu ma fakt, iż akta administracyjne sprawy znajdowały się w sądzie powszechnym. Jest to przeszkoda usuwalna, albowiem w takiej sytuacji Urząd m. [...] powinien wystąpić do sądu, przed którym toczy się postępowanie, z wnioskiem o wypożyczenie akt administracyjnych, w celu niezwłocznego rozpoznania sprawy lub też ich skopiowania, co w niniejszej sprawie uczyniono, jednakże dopiero w sierpniu 2011 r.]

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 23 lutego 2012 r. sygn. akt II SA/Lu 876/11

[W sytuacji, gdy czynności procesowej dokona za stronę jej pełnomocnik, ale bez przedstawienia stosownego pełnomocnictwa (upoważnienia), to organ prowadzący postępowanie ma obowiązek wezwania pełnomocnika do uzupełnienia tego braku formalnego, ze wskazaniem terminu i pouczeniem o skutkach jego nieuzupełnienia. Przepisem służącym organowi do nałożenia na stronę lub pełnomocnika obowiązku uzupełnienia braków formalnych składanych podań bądź dokonywanych innych czynności, w tym wnoszonych odwołań, jest art. 64 k.p.a.]

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 24 sierpnia 2011 r. sygn. akt II SA/Kr 842/09

[W razie dokonania ustalenia, że część akt postępowania administracyjnego została zagubiona, koniecznym staje się ich odtworzenie. Celem odtworzenia akt jest takie ich zrekonstruowanie, by aktom zaginionym przywrócić pierwotną postać.]

[Wprawdzie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego nie regulują postępowania w razie zaginięcia lub zniszczenia akt, to jednak zgodnie z przyjętą w doktrynie zasadą, dopuszczalne a nawet konieczne staje się w tej sytuacji stosowanie w drodze analogii normujących tę kwestię przepisów art.288 – 298 działu IX ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270) (por. B. Gruszczyński w: Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz., B. Dauter, B. Gruszczyński, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, Zakamycze 2005, s. 660; także M. Romańska w: Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz. T. Woś, H. Knysiak-Molczyk, M. Romańska, LexisNexis 2005, s. 694; oraz B. Dauter w: Zarys metodyki pracy sędziego, LexisNexis 2008, s. 408). Przed wejściem w życie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, w doktrynie i orzecznictwie przyjmowano, że przy odtworzeniu akt administracyjnych należy, w drodze analogii iuris, stosować przepisy art. 716 - 729 księgi czwartej kodeksu postępowania cywilnego (por. Eugeniusz Smoktunowicz, Analogia w prawie administracyjnym, PWN, Warszawa 1970 r., str. 202 - 214).]

[W związku z powyższym stwierdzić należy, że odtworzenie akt sprawy administracyjnej wymaga podjęcia i przeprowadzenia określonej grupy czynności procesowych. Zespół tych czynności, celowych i uporządkowanych można nazwać postępowaniem rekonstrukcyjnym. W ramach tego postępowania wpadkowego wyróżnić można następujące czynności:

1. przystąpienie do odtworzenia akt z jednoczesnym stwierdzeniem okoliczności utraty akt określonej sprawy oraz przyczynę ich zaginięcia lub zniszczenia;

2. oznaczenie zakresu akt podlegających odtworzeniu;

3. wyznaczenia zakresu czynności rekonstrukcyjnych, w szczególności przez określenie ich charakteru i kolejności;

4. stwierdzenia zakończenia czynności rekonstrukcyjnych;

5. oznaczenia sposobu odtworzenia akt sprawy lub stwierdzenia, że odtworzenie jest niemożliwe bądź bezprzedmiotowe.

Przyjmuje się, że w sprawie odtworzenia akt organ winien wydać postanowienie (art.123 k.p.a.) o podjęciu czynności odtworzeniowych, o wyznaczeniu zakresu odtworzenia akt administracyjnych oraz o zakresie czynności odtworzeniowych, a w kolejnym postanowieniu organ winien oznaczyć sposób odtworzenia akt sprawy lub stwierdzić, że odtworzenie jest niemożliwe lub bezprzedmiotowe (por. Grzegorz Łaszczyca, Odtworzenie akt sprawy w ogólnym postępowaniu administracyjnym, "Samorząd Terytorialny" Nr 9/2009, s. 56, 57).]

Strona główna - doradztwo w sprawach postępowań administracyjnych