Strona
główna - doradztwo w sprawach postępowań administracyjnych, nieruchomości,
wywłaszczeń
Wskazania organu odwoławczego nie mogą być tego rodzaju, że będą rozstrzygać za organ pierwszej instancji o sposobie załatwienia sprawy lub treści przyszłej decyzji.
1. Należyte
dokonywanie czynności dowodowych winno koncentrować się na okolicznościach istotnych
dla sprawy, czynienie ustaleń wykraczających poza ten zakres wpływa na ocenę
sprawności prowadzonego postępowania i nie usprawiedliwia ich fakt, że zostały
zalecone przez organ odwoławczy.
2.
Wskazania organu odwoławczego, o jakich mowa w art. 138 § 2 k.p.a. nie wiążą
organu I instancji przy ponownym rozpoznaniu sprawy.
Z regulacji
art. 73 § 1, § 1a i § 2 k.p.a. wynika, że organ ma jedynie obowiązek zapewnić
stronie dostęp do akt sprawy w lokalu organu administracji publicznej w
obecności pracownika tego organu, a także umożliwić stronie wgląd w akta
sprawy, sporządzenie z nich notatek, kopii lub odpisów. Organ ma natomiast
obowiązek uwierzytelnienia odpisów lub kopii akt sprawy albo wydania stronie z
akt sprawy uwierzytelnionych odpisów, o ile jest to uzasadnione ważnym
interesem strony.
Wykładnia literalna powołanego
przepisu wskazuje zatem, że organ obowiązany jest jedynie umożliwić stronie
wykonanie jej uprawnienia do sporządzania notatek, kopii lub odpisów z akt
sprawy, a nie sporządzać na żądanie strony takie odpisy, czy kopie. Z przepisu
tego nie można wywieść, że strona może domagać w sposób wiążący dla organu
udostępnienia jej akt sprawy poprzez sporządzenie przez organ kserokopii
znajdujących się w aktach sprawy dokumentów, czy poprzez sporządzenie
kserokopii całości akt sprawy.
[Wskazać przy tym należy, że bez
znaczenia dla oceny bezczynności organu ma fakt, iż akta administracyjne sprawy
znajdowały się w sądzie powszechnym. Jest to przeszkoda usuwalna, albowiem w
takiej sytuacji Urząd m. [...] powinien wystąpić do sądu, przed którym toczy
się postępowanie, z wnioskiem o wypożyczenie akt administracyjnych, w celu
niezwłocznego rozpoznania sprawy lub też ich skopiowania, co w niniejszej
sprawie uczyniono, jednakże dopiero w sierpniu 2011 r.]
[W sytuacji, gdy czynności procesowej
dokona za stronę jej pełnomocnik, ale bez przedstawienia stosownego
pełnomocnictwa (upoważnienia), to organ prowadzący postępowanie ma obowiązek
wezwania pełnomocnika do uzupełnienia tego braku formalnego, ze wskazaniem terminu
i pouczeniem o skutkach jego nieuzupełnienia. Przepisem służącym organowi do
nałożenia na stronę lub pełnomocnika obowiązku uzupełnienia braków formalnych
składanych podań bądź dokonywanych innych czynności, w tym wnoszonych odwołań,
jest art. 64 k.p.a.]
[W razie dokonania ustalenia, że część
akt postępowania administracyjnego została zagubiona, koniecznym staje się ich
odtworzenie. Celem odtworzenia akt jest takie ich zrekonstruowanie, by aktom
zaginionym przywrócić pierwotną postać.]
[Wprawdzie przepisy Kodeksu
postępowania administracyjnego nie regulują postępowania w razie zaginięcia lub
zniszczenia akt, to jednak zgodnie z przyjętą w doktrynie zasadą, dopuszczalne
a nawet konieczne staje się w tej sytuacji stosowanie w drodze analogii
normujących tę kwestię przepisów art.288 – 298 działu IX ustawy z dnia 30
sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U.
Nr 153, poz. 1270) (por. B. Gruszczyński w: Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi. Komentarz., B. Dauter, B.
Gruszczyński, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, Zakamycze 2005, s. 660; także M. Romańska w: Prawo o
postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz. T. Woś, H. Knysiak-Molczyk, M. Romańska, LexisNexis
2005, s. 694; oraz B. Dauter w: Zarys metodyki pracy
sędziego, LexisNexis 2008, s. 408). Przed wejściem w
życie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi, w doktrynie i orzecznictwie przyjmowano, że przy odtworzeniu
akt administracyjnych należy, w drodze analogii iuris,
stosować przepisy art. 716 - 729 księgi czwartej kodeksu postępowania cywilnego
(por. Eugeniusz Smoktunowicz, Analogia w prawie
administracyjnym, PWN, Warszawa 1970 r., str. 202 - 214).]
[W związku z powyższym stwierdzić
należy, że odtworzenie akt sprawy administracyjnej wymaga podjęcia i
przeprowadzenia określonej grupy czynności procesowych. Zespół tych czynności,
celowych i uporządkowanych można nazwać postępowaniem rekonstrukcyjnym. W
ramach tego postępowania wpadkowego wyróżnić można następujące czynności:
1. przystąpienie do odtworzenia akt z
jednoczesnym stwierdzeniem okoliczności utraty akt określonej sprawy oraz
przyczynę ich zaginięcia lub zniszczenia;
2. oznaczenie zakresu akt
podlegających odtworzeniu;
3. wyznaczenia zakresu czynności
rekonstrukcyjnych, w szczególności przez określenie ich charakteru i
kolejności;
4. stwierdzenia zakończenia czynności
rekonstrukcyjnych;
5. oznaczenia sposobu odtworzenia akt
sprawy lub stwierdzenia, że odtworzenie jest niemożliwe bądź bezprzedmiotowe.
Przyjmuje się, że w sprawie
odtworzenia akt organ winien wydać postanowienie (art.123 k.p.a.) o podjęciu
czynności odtworzeniowych, o wyznaczeniu zakresu odtworzenia akt administracyjnych
oraz o zakresie czynności odtworzeniowych, a w kolejnym postanowieniu organ
winien oznaczyć sposób odtworzenia akt sprawy lub stwierdzić, że odtworzenie
jest niemożliwe lub bezprzedmiotowe (por. Grzegorz Łaszczyca,
Odtworzenie akt sprawy w ogólnym postępowaniu administracyjnym, "Samorząd
Terytorialny" Nr 9/2009, s. 56, 57).]
Strona
główna - doradztwo w sprawach postępowań administracyjnych